קבלת החלטות נתמכת - אוקטובר 2022

1

2 צוות פיתוח החוברת שותפים לפיתוח משרד המשפטים, אגף האפוטרופוס הכללי (האפ"כ) , היחידה לפיקוח על אפוטרופסות וחלופות הג'וינט, ישראל מעבר למוגבלויות עמותת מוזאיקה עמותת מרו"ה (משפט, רווחה והעצמה) פיתוח מתודולוגי מפתחות פתרונות הדרכה תודה לכל המגיבים, המתנדבים והתומכים שהיו לנו לעזר רב בפיתוח החוברת .

3 פתיחה סעיף 67 ב' לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, תשכ"ב 1962 – (להלן: "החוק") שהוסף במסגרת תיקון 18 לחוק , הציב אתגר גדול בפני האפוטרופוס הכללי. הסעיף עוסק בקבלת החלטות נתמכת ומאפשר מינוי תומ כים בקבלת החלטות לאדם המתקשה בכך, אך יכול להחליט אם יקבל את הסיוע המתאים. בתהליך זה ההחלטה נותרת בידי מקבל התמיכה (המכונה "מקבל ההחלטות") וכך גם האחריות להחלטה ולהשלכות הנובעות מקבלתה. לשון החוק אינה מרחיבה על האופן בו תבוצע התמיכה הלכה למעשה , והחוק אינו מפרט מי יהיו התומכים, איזו הכשרה עליהם לקבל ו כיצד עליהם לבצע את תפקידם . בעקבות כך החל תהליך למידה ממושך ומעמיק אודות מהותה של התמיכה וכיצד ראוי שתתקיים בפועל . בתהליך זה השתתפו יחידת הפיקוח על אפוטרופסים וחלופות לאפוטרופסות במשרד המשפטים , ישראל מעבר למוגבלויות בג'וינט , השותפים למיזם והארגונים "מרו"ה - משפט רווחה והעצמה" ו" מוזאיקה" המפעילים את המיזם . המיזם כולל גיוס תומכים מתנדבים בקבלת החלטות עבור אנשים ללא עורף משפחתי ו ללא אמצעים כלכליים וליווי שלהם , ופיילוט לעריכת הסכמים למינוי תומכים . המטרה שהעמדנו לנגד עינ י נו הייתה פיצוח תפקידם של התומכים בקבלת ההחלטות והבנה עמוקה של הכישורים הנדרשים לו. בנוסף, פיתוח ההכשרה שיש לתת לתומכים ו התחומים המרכזיים שיש להתמקד בהם, לרבות האופן שבו יש להנחות את ה תומכים על מנת לאפשר להם לפעול באופן מיטבי במהלך תפקידם. תהליך חילוץ הידע מן המומחים העוסקים בדבר נעשה בהובלתה של מרב סדובסקי מחברת " מפתחות", ו במסגרתו נדרשנו להעמיק בעבודת התומכים, להבין את מהות האתגרים ע י מם הם מתמודדים ואת הכלים הנחוצים להם. בחוברת שלפניכם שלושה פרקים המשלימי ם אחד את השני: • פרק ראשון - ניתוח עיסוק של התומכים בקבלת החלטות , לרבות התובנות לגבי כל שלב. • פרק שני - כלי לשימושם של רכזי התומכים והתומכים עצמם , המרכז את ההנחיה הנדרשת בכל שלב . • פרק שלישי - שמונה סיפורי מקר ה מתוך עבודתם של ה תומכים והאתגרים ע י מם הם מתמודדים . אנו מודים לתומכים ולמקבלי ההחלטות שלקחו חלק פעיל בתהליך , שאפשרו לנו הצצה לעולמם, ששיתפו אותנו בדילמות, בקשיים ובהצלחות ודייקו אותנו בתובנות שעלו. תודה לשותפינו ממשרדי הממשלה ומארגוני החברה האזרחית שנתנו יד וכיוונו. אנו נמצאים בראשית הדרך בתהליך של למידה מתמדת, תוך כדי העבודה בשטח . החוברת המובאת בפנ יכם הינה תוצר ראשון של תהליך זה ומהווה פתח , כך אנו מקווים, לפרסומים נוספים שיבטאו את הלמידה המתמשכת של עבודת ה תומכים . בברכה, צוות קבלת החלטות נתמכת באפוטרופוס הכללי ובישראל מעבר למוגבלויות פרטי התקשרות לקבלת מידע בנושאי קבלת החלטות נתמכת : טלפון: 055-6838798 מייל: gov.il . APT@justice - HACHLATOT

4 תוכן העניינים פרק ראשון – תיאור תפקיד התומכת והתומך בקבלת החלטות ................................ ................................ ........... 6 א. תפקיד התומכים בליווי בתהליך קבלת ההחלטה ................................ ................................ ........................ 7 ב. תפקיד התומכים בבניית תוכנית פעולה למימוש ההחלטה ................................ ................................ ........... 9 ג. תפקיד התומכים בליווי מימוש התוכנית [רק במידת הצורך ובהסכמה מפורשת של מקבלי ההחלטות] ........................ 10 פרק שני - שאלון | כלי עבודה ללווי התמיכה בקבלת החלטות 360 ................................ ................................ ... 12 - שאלות מכוונות לבירור האמון כבסיס לתמיכה ................................ ................................ ......................... 13 א. שאלות מכוונות לבירור רצון מקבל ההחלטות ................................ ................................ .......................... 13 ב. שאלות מכוונות לצורך איסוף מידע רלוונטי והשלמה ................................ ................................ ................. 14 ג. שאלות מכוונות להסבר המידע בשפה פשוטה ................................ ................................ ......................... 14 ד. שאלות מכוונות למיפוי אפשרויות לרבות יתרונות וחסרונות של כל החלטה ................................ ................... 15 ה. שאלות מכוונות לשלילת אפשרויות ובחירת ה - אפשרות ................................ ................................ ............ 15 ו. שאלות מכוונות לתפקיד התומכים במימוש ההחלטה ................................ ................................ ................ 16 פרק שלישי - סיפורי מקרה ................................ ................................ ................................ ....................... 18 תמיכה בקשיים רגשיים | סיפור מקרה ראשון ................................ ................................ .............................. 19 תמיכה בהתנהלות כלכלית | סיפור מקרה שני ................................ ................................ ............................. 20 תמיכה בסוגיות דיור | סיפור מקרה שלישי ................................ ................................ ................................ .. 21 סיפור מקרה רביעי תמיכה בעניינים רפואיים | ................................ ................................ ............................ 22 תמיכה בהתנהלות כלכלית | סיפור מקרה חמישי ................................ ................................ ......................... 23 סיפור מקרה שישי תמיכה במיצוי זכויות ובהתנהלות כלכלית | ................................ ................................ ...... 24 סיפור מקרה שביעי תמיכה בהתמודדות עם קש | יים רגשיים וכלכליים ................................ ............................ 25 סיפור מקרה שמיני התמודדות עם אלצהיימר וחשש מניצול | ................................ ................................ ........ 26 נספחים ................................ ................................ ................................ ................................ ................ 28 דוגמא לבקשה למינוי תומך בקבלת החלטות ................................ ................................ ............................... 28 דוגמא לצו מוצע למינוי תומך ................................ ................................ ................................ ................... 36 פס ק דין בנושא קבלת החלטות נתמכת ................................ ................................ ................................ ...... 40 מניפה לתומכים - שאלון 360 ................................ ................................ ................................ ................... 44 מניפה לגזירה תמיכה במקבל ת ההחלטות ................................ ................................ ................................ .. 45 מניפה לגזירה תמיכה במקבל ההחלטות ................................ ................................ ................................ .... 48

5

6 פרק ראשון – תיאור תפקיד התומכ ת והתומך ב קבלת החלטות מטרת תיאור התפקיד היא ל פרט את תחומי אחריותם של התומכים ו האופן בו עליהם לבצע את תפקידם , ולהגדיר מסגרת לתהליך קבלת ההחלטות. בפרק זה נציג מהו תפקיד ם של התומ כים בקבלת ההחלטות , נעבור יחד על כל שלב בתהליך קבלת ההחלטות ונפרט את ה מחויבות הנדרשת מהתומכים בכל אחד מהשלבים. מקבל ות ומקבלי ההחלטות הינם אנשים המתקשים בקבלת החלטות בעצמם, ולעיתים גם במימושן, אך מסוגלים לכך כאשר ניתנת להם תמיכה מותאמת ל צרכיהם , כגון : תיווך , פישוט השפה והנגשה . תפקיד התומכים בקבלת החלטות הוא לסייע למקבלי ההחלטות בנושאים שבהם התמנו על ידי בית המשפט (או נקבעו בהסכם 1 .) לעיתים יתמנ ו מספר תומכים , ולעיתים תומכת או תומך. בין כלל הנושאים האפשריים: ● עניינים כספיים - כגון חשבון בנק , חוזים והסכמים שיש בהם עניין כספי. ● עניינים אישיים - כגון מקום מגורים, תעסוקה, פעילות פנאי . ● עניינים רפואיים - כגון איסוף מידע לגבי טיפול רפואי. ● לעניין מסוים (לעיתים המינוי ניתן לצורך התמודדות עם פתרון של בעיה מסוימת) - כגון מתיחות הקיימת במשפחה סביב נושא של חלוקת רכוש או פתרון בעיית דיור. מרכיבי תפקיד התומכים בקבלת ההחלטות: התהליך המוצג כאן מתבצע כל פעם מחדש לגבי כל אחת מההחלטות הדרושות , כדי לסייע למקבל י החלטות לקבל החלטות המתאימות להם בהתאם לרצונם ול תפיסת עולמם, תוך שמירה על ה אוטונומיה שלהם בעת התהליך . התרשים להלן משקף את התפיסה הערכית שבבסיס הגדרת תפקידם של ה תומכים, אשר עיקרו ליווי בתהליכי קבלת החלטות ופחות במימושן. 1 הכוונה להסכמים שנערכו במסגרת הפיילוט שהתקיים בשותפות של אפוטרופוס הכללי, וישראל מעבר למוגבלות בג'וינט.

7 פרק ראשון – תיאור תפקיד התומכת והתומך ב קבלת החלטות א. תפקיד התומכים בליווי בתהליך קבלת ההחלטה יצירת אמון כבסיס לתמיכה קשר התמיכה יכול להיות אינטנסיבי, מחייב מאוד ומתמשך . משום כך הוא מצריך יחסי אמון והיכרות מעמיקה בין מקבלי ההחלטות ובין ה תומכים . התמיכה כוללת עיסוק בנושאים האישיים והפרטיים ביותר של מקבל ההחלטות ולכן הקשר דורש פתיחות מלאה ושיתוף מתמיד, כולל בסוגיות אישיות. אמון מלא , כנות מ שני הצדדים , והבנה של המניעים העומדים מאחורי הפעולות של מקבלי ההחלטות יס י יעו ל תומכים ללוות בצורה המיטבית את תהליך קבלת ההחלטות . א. בירור הרצון נקודת המוצא של תהליך התמיכה מ לכתחילה הינה שמקבלי ההחלטות יביע ו רצון : רצון לקבלת התמיכה, נכונות לליווי של התומכת או התומך בתהליך, ושיתוף פעולה גם ב התמודד ות עם אתגרים שבדרך. לצורך כך על התומכים בקבלת החלטות לתת למקבלי ההחלטות אפשרות ובמה לבטא את רצונותיהם וללוות אותם בדרך הייחודית ל הם . הנחת היסוד של ה תומכים היא שמקבלי ההחלטות הם אדונים לחייהם ו המומחים לחייהם, ולכן הבעת הרצון שלהם משמעותית , ו היא זו שקובעת בפועל את דרך הפעולה. חשוב ש התומכים יגיעו להבנה ויהיו מודעים לתגובות שמתעוררות בהם בעקבות הדיאלוג עם מקבל י ההחלטות, וי תנהלו בחוסר שיפוטיות . על ה תומכים להיות מודע ים ליכולתם להשפיע על מקבל י ההחלטות ועליהם לה ימנע מכך ככל הניתן ולהקפיד לפעול על פי תפיסת העולם ורצונם של מקבלי ההחלטות , גם כאשר תפיסותיהם האישיות שונות ואף מנוגדות לאלה של מקבלי ההחלטות . ב. השלמה ואיסוף מידע רלוונטי תהליך איסוף המידע והשלמת ו הוא שלב חיוני בדרך לקבלת ההחלטה . חשוב לקבל את כל המידע הרלוונטי הקיים, למפות את חוסרי המידע ולהשלים אותם במידת האפשר . זאת כדי להצליח לראות תמונה רחבה שתאפשר קבלת החלטה ריאלית ובהירה. כדי להצליח לבצע זאת על התומכים להקשיב , לאסוף מסמכים ממוסדות רלוונטיי ם כגון: מסמכי ביטוח לאומי, מסמכי בנקים, חלופות לדיור ועוד. כל זאת כדי ל התייחס למידע שמקבל י ההחלטות מביא ים. יש לקחת בחשבון ש המידע עלול לעיתים להיות חלקי, חסר או מוטה, ולכן חשוב לוודא אותו ככל הניתן . כמו כן, יש לה שלים את איסוף המידע יחד או לפנות למקורות נוספים (ה תומכים יכול ים לפנות בידיעתם של מקבלי ההחלטות ובאישור ם). כל מה שמקבל י ההחלטות יכול ים לעשות בעצמ ם – חשוב שיעשו ל בד, ובמה שה ם זקוקים לעזרה - ייעזר ו בתומכים.

8 פרק ראשון – תיאור תפקיד התומכת והתומך ב קבלת החלטות ג. הסבר המידע בשפה פשוטה רכיב משמעותי בתמיכה הוא הסבר המידע באופן מובן, ברור ומותאם למקבל י ההחלטות . המטרה היא ל אפשר למקבל י ההחלטות להבין את המידע כפשוטו , מה משמעות ו וכיצד הוא ישפיע על חייהם ועל התנהלותם . כדי לממש זאת על ה תומכים למסור את המידע באופן שיקל על מקבל י ההחלטות לקבל אותו . עליהם לפרוש את המידע כפי שהוא במציאות, להנגיש אותו ולהעביר את המסרים באופן ברור ומותאם למקבל י ההחלטות . ד. מיפוי אפשרויות , לרבות יתרונות וחסרונות של כל החלטה כדי שמקבל י ההחלטות יוכל ו לבחור את ההחלטות הנכונ ות עבורם , על ה תומכים לסייע להם לאתר את החלופות הרלוונטיות ולברר עמם את היתרונות והחסרונות של כל חלופה , לבחון את ההשלכות שלה ולבדוק , עד כמה שהדבר ניתן , איך תשפיע על החיים של מקבל י ההחלטות . במידת הצורך, התומכים יכול ים גם להציג אפשרויות שלא נלקחו בחשבון על-ידי מקבלי ההחלטות . ה. שלילת אפשרויות ובחירת ה - אפשרות אחד מן האתגרים בתהליך קבלת ההחלטה עשוי להיות הצפה בכמות רבה של חלופות , שמובילה ל קושי להתמקד ב חלופות הטובות והמתאימות למקבל י ההחלטות. הדרך לעשות זאת היא צמצום ה חלופות הקיימות ושלילת האופציות שאינן רלוונטיות. אתגר משמעותי נוסף הינו להבין את מידת ההתכנות, הריאליות וההתאמה של כל חלופה לצרכים ולרצונות של מקבלי ההחלטות. לעיתים הבחירה היא בין חלופ ה טובה אחת לשניי ה , ולפעמים הבחירה היא מתוך ברירת מחדל ובחירה בחלופה שהיא בגדר "הרע במיעוטו" . כדי להבטיח שמקבל י ההחלטות בוחר ים את החלופה המתאימה ל הם, לאחר ש הבינו את כל האפשרויות העומדות בפני הם ואת הרלוונטיות של כל אחת מהן לחייהם, ניתן לפסול יחד חלופה שאינה ניתנת למימוש , לשאול יחד מה עוד ניתן לעשות כדי לבחור את דרך הפעולה, ולאחר מכן להחליט איזו הצעה עדיפה. לסיכום ש לב ליווי ב קבלת ההחלטה, ומתוך מפגש של התיאוריה עם המציאות: ל עיתים קיים קושי שלא מאפשר למקבל י ההחלטות לקבל החלטה . הקושי יכול להיות רגשי, קוגניטיבי, מעשי או התנגדות מכל סוג שהוא. במצבים כאלה חשוב שהתומכים יבי נו מהו הקושי כדי לשקף אותו למקבל ההחלטות , וזאת כדי למצוא דרכים להתגבר ע ל קושי זה. על התומכים לסייע למקבל י ההחלטות להבין מהו האתגר העומד בפניהם בקבלת ההחלטה, לשקף להם אותו ולסייע להם להתמודד ע י מו בדרכים שונות . חשוב ש תהליך הבירור ייעשה רק לשם קידום מימוש ההחלטה ולא לצורך טיפול רגשי .

9 פרק ראשון – תיאור תפקיד התומכת והתומך ב קבלת החלטות ב. תפקיד התומ כים ב בניית תוכנית פעולה למימוש ההחלטה לעיתים קרובות הקושי הינו במימוש של התוכנית מהמחשבה למעשה . על מנת להתגבר על הקושי הביצועי יש לבנות תוכנית פעולה למימוש ההחלטה . לצורך כך על ה תומכים להגדיר עם מקבלי ההחלטות את הצעדים הנדרשים למימוש ההחלטה . רצוי לכתוב את הפעולות הנדרשות לביצוע המשימה או להגדיר אות ן באופן מוחשי אחר , הברור למקבלי ההחלטות . לצד הגדרת הפעולות יש לכלול לוח זמנים ברור לביצוע המהלכים ולהגדיר את המשתתפים (או בעלי התפקיד) הנדרשים לכל פעולה, ואת מידת המעורבות הנדרשת מצד ה תומכים בכל פעולה , לרבות מעקב אחר מימוש ההחלטה. כדאי ש תוכנית הפעולה תכלול: • רשימת פעולות ברורה ומוגדרת הכוללת את הצעדים למימוש ההחלטה . • פירוט המשתתפים בביצוע ההחלטה . יש לפרט לגבי כל פעולה בנפרד, כולל צדדים שלישיים במידה ויש . • לוח זמנים לביצוע כל אחד מן השלבים ( תאריך או טווח זמנים) . • בחינ ה האם נדרשת מעורבות של ה תומ כת או התומך , ואם כן באיזו מידה . • נקודות זמן לביצוע מעקב משותף אחר מימוש התכנית .

10 פרק ראשון – תיאור תפקיד התומ כת והתומ ך ב קבלת החלטות ג . תפקיד התומ כים בליווי מימוש התוכנית [רק במידת הצורך ובהסכמ ה מפורשת של מקבלי ההחלטות ] לעיתים חלק מתהליך התמיכה הינו שלב המימוש המתקיים לאחר שהתקבלה ההחלטה . השלב היישומי עשוי להיות מאתגר למקבלי ההחלטות , ולעיתים יתקש ו במימושו גם לאחר שקיבל ו החלטה בעצמם ועבר ו את כל התהליך באופן מלא. תפקידם של התומכים לסייע ל מקבלי ההחלטות לממש את החלטת ם באופן תהליכי : • לברר עם מקבלי ההחלטות האם ובאיזה אופן הת ו כנית ממומשת , אילו חלקים לא בוצעו ומה היו החסמים שמנעו את המימוש . • לסייע בבירור ובהבנת הקושי ע ימו מקבלי ההחלטות מתמודדים. • לשקף את הקושי או החסמים ולמצוא יחד את הדרך הנכונה והמתאימה להתגבר עליהם . • להגיע ממקום של בירור ענייני , בונה ו מקדם ולא ממקום שיפוטי (או מתנשא) . • ללוות את מקבלי ההחלטות ב פנייה משותפת לצדדים שלישיים בעת הצורך . לעיתים קרובות יישום ההחלטות עשוי להיות משולב במיצוי הזכויות של מקבל י ההחלטות . תהליך זה מלווה לרוב בהתמודדות עם מערכות בירוקרטיות מורכבות . תפקידם של התומכים בתהליך זה הוא לסייע למקבל ההחלטות לאתר ניירת ומסמכים , לסייע לארגן אותם באופן מסודר, לאתר אתרי אינטרנט רלוונטיי ם, לסייע בפנייה פרונטלית, טלפונית או דיגיטלית למערכות הרלוונטיות , לסייע למקב לי ההחלטות במהלך הפניות ובמקרים מסוימים אף לטפל בפניות בעצמם (לדוגמא סיוע במילוי טפסים, השגת המסמכים הנדרשים וצירופם .) לעיתים רק לאחר מיצוי זכויות יתאפשר תהליך קבלת ההחלטות ומימושן. בהי עדר אפשרות אחרת, יינתן ייפוי כוח לביצוע הפעולה כחלק ממימוש ההחלטה שהתקבלה. במצבים שבהם מקבל י ההחלטות לא י וכלו לפנ ות לצדדים שלישיים בעצמם או לבצע את הפעולות מסיבות פיזיות, רפואיות, רגשיות או אחרות, התומכים יוכלו לסייע למקבל י ההחלטות לבצע את ההחלטות על ידי בקשה מפורשת מצד מקבל י ההחלטות ומתן ייפוי כוח ל תומכים בקבלת ההחלטות לביצוע הפעולה . יודגש כי ה תומכים יוכל לפעול במקום מקבל י ההחלטות רק מתוקף ייפוי כוח בכתב או בכל דרך מתועדות אחרת (על ייפוי הכוח להיות תואם לנוהל הקיים אצל צד שלישי למתן ייפוי כוח ובהתאם להוראת החוק) ובנושא מוגדר בלבד.

11

12 פרק שני - כלי עבודה ללו וי התמיכה בקבלת החלטות | שאלון 360 בפרק זה נציג כלי שיוכל לסייע להדרכת תומכים בתהליך קבלת ההחלטות או להוות כלי ל משוב עצמי ל תומכים עצמם לצורך טיוב התמיכה . איך הכלי בנוי? לכל שלב בתהליך קבלת ההחלטות המופיע בתיאור התפקיד , יצרנו סט שאלות שיוכל ו לסייע בחשיבה על העמקת וטיוב התמיכה, ו לסייע בהבנת המקור להתנגדויות או לפערים בין הרצון למימוש בפועל. השאלות נכתבו ו נבחרו מתוך ניסיון רב ומגוון ומטרתן להאיר את הנושא, לבצע בירור ממוקד ונכון ככל הניתן, ולהבין טוב יותר כיצד לבצע את המשך התמיכה . להלן שלבי תהליך קבלת ההחלטות לאור מיפוי תיאור התפקיד : מי יוכל להשתמש בשאלות ? • התומכים - ככלי למשוב עצמי , לרפלקציה ו ללמידה וכסרגל למדידה עצמית לצורך טיוב התמיכה . • הרכזים - ככלי להדרכת התומכים. איך נשתמש בכלי? 1 . נזהה את השלב , הדילמה וההתלבטות של מקבלי ההחלטות מתוך השלבים הקיימים . 2 . נשאל את עצמנו (אם הנ נו משמשים כתומכים) או את מקבלי ההחלטות (אם הנ נו מנחים תומכים) את השאלות המופיעות בהתאם לשלב שנבחר. 3 . נאסוף את התובנות ונמשיך לשלבים נוספים בהתאמה . * להדפסת סט השאלות כ"מניפה" נוחה ו שימושית - ראו נספח " מניפה - שאלון 360 לגזירה" בגר סאות בלשון פניה למקבלת ההחלטות ולמקבל ההחלטות. בהצלחה!

13 פרק שני - כלי עבודה ללווי התמיכה בקבלת החלטות | שאלון 360 לתשומת ליבכ ם , השאלות מנוסחות בלשון זכר ופונות לשני המינים. בנספחים ניתן ל הדפיס את המניפה כ כלי עבודה מותאם מגדרית בתמיכה ב מקבלת החלטות , וב מקבל החלטות. - שאלות מכוונות לבירור ה אמון כבסיס לתמיכה אם לדעתכם הסיבה שמעכבת את מקבלי ההחלטות מקבלת ההחלטה ומימושה , הינה קושי או אתגר ביצירת האמון ביניכם - אתם מוזמנים לשאול את עצמכם את השאלות הבאות כדי לשפוך אור על הנושא, ולהבין טוב יותר כיצד להמשיך את התמיכה . 1 . עד כמה את ם מכירים את מקבל ההחלטות ? 2 . ע ד כמה נוצרה ביניכ ם פתיחות ? 3 . באיזו מידה את ם מבינים את המניעים שלו ? 4 . עד כמה מקבל ההחלטות משתף א תכם בסוגיות אישיות ? 5 . באילו מקומות היית ם רוצים שיהיה יותר אמון ביניכם ? 6 . עד כמה לדעתכם מקבל ההחלטות מחכה לפגישה א תכם? א. שאלות מכוונ ו ת לבירור רצון מקבל ההחלטות אם לדעתכם הסיבה שמעכבת את מקבלי ההחלטות מ קבלת החלטה וביצועה , הינה קשורה למידת הרצון בקבלת ההחלטה - אתם מוזמנים לשאול את עצמכם את השאלות הבאות כדי לשפוך אור על הנושא, ולהבין טוב יותר כיצד ל המשיך את התמיכה. 1 . מה מקבל ההחלטות רוצה לקדם? 2 . האם מקבל ההחלטות אמר ל כם שזהו הרצון שלו? כיצד הוא ביטא את הרצון שלו? האם אמר במפורש שזהו רצונו ? האם היו לו הסתייגויות או חששות בנושא? 3 . למה מקבל ההחלטות רוצה לקדם נושא זה? 4 . האם לדעת כם מישהו אחר משפיע על הרצון שלו? אילו עוד אנשים משמעותיים מלווים אותו ובאילו תחומים? באיזו מידה הוא חושב שההשפעה שלהם מיטיבה? האם הוא ביטא שהם לוחצים עליו לקבל החלטה כזו או אחרת או לפעול בניגוד לרצונו? במה זה בא לידי ביטוי ? 5 . האם הרצון שלו עקבי וחוזר על עצמו ? 6 . עד כמה קל למקבל ההחלטות לבטא א ת הרצון שלו?

14 פרק שני - כלי עבודה ללווי התמיכה בקבלת החלטות | שאלון 360 ב. שאלות מכוונות לצורך איסוף מידע רלוונטי והשלמה אם לדעתכם הסיבה שמעכבת את מקבל ההחלטות מקבלת ההחלטה ומימושה , הינה מחסור במידע ובנתונים רלוונטיים - אתם מוזמנים לשאול את עצמכם את השאלות הבאות כדי לשפוך אור על הנושא, ולהבין טוב יותר כיצד להמשיך את המשך התמיכה. 1 . מהם מקורות המידע הרלוונטיים לקבלת ההחלטה? האם היה צורך באיסוף מידע לצורך קבלת החלטות? איזה מידע? האם איסוף המידע הינו צורך חדש של מקבל ההחלטות או הוא זקוק כבר זמן מה ל מידע זה? 2 . באילו מקורות מידע חיפשתם יחד? 3 . מהי הסיבה שהמידע לא התקבל עד היום ? כיצד פעל מקבל ההחלטות, באיזו מידה ובאילו תחומים זה הצליח ובאילו לא? 4 . עד כמה מקבל ההחלטות שותף מלא או חלקי לחיפוש המידע? באיזו מידה ובאיזה אופן מקבל המידע הי נו שותף לחיפוש המידע? האם מקבל ההחלטות ביטא רצון או צורך לקבל כלים או להצליח לעשות זאת בעצמו בעתיד? במידה וכן, האם בניתם תוכנית המכוונת לכך? 5 . האם צו בית משפט מספק או שנדרש יי פוי כוח ספציפי? 6 . באיזה מקור מידע תוכל ו ללמד את מקבל ההחלטות לחפש בעצמו? לדוגמה האם נבדק "האזור האישי" של מקבל ההחלטות (בביטוח לאומי, בבנק, במשרד הפנים, ב אתר כל זכות וכו')? ג. שאלות מכוונ ו ת להסבר המידע בשפה פשוטה אם לדעתכם הסיבה לעיכוב מקבל ההחלטות מקבלת ההחלטה ומימושה , הינה קושי בהבנת המידע לעומק - אתם מוזמנים לשאול את עצמכם את השאלות הבאות כדי לשפוך אור על הנושא, ולהבין טוב יותר כיצד להמשיך את התמיכה. 1 . מהי הדרך שמצאת ם להסביר את המידע? 2 . האם נדרשו התאמות ודוגמאות מוחשיות? 3 . מה חשוב להסביר ביחס להחלטה? 4 . האם הסברת ם למקבל ההחלטות את השפעות ההחלטה על חייו? 5 . באיזו מידה הרגשת ם שמקבל ההחלטות הבין את המידע ואיך זיהיתם זאת ?

15 פרק שני - כלי עבודה ללווי התמיכה בקבלת החלטות | שאלון 360 ד. ש אלות מ כוונות למיפוי אפשרויות לרבות יתרונות וחסרונות של כל החלטה אם לדעתכם הסיבה שמעכבת את מקבל ההחלטות מקבלת ההחלטה ומביצועה , הינה אי הבנת היתרונות והחסרונות של האפשרויות השונות בצורה מעמיקה - אתם מוזמנים לשאול את עצמכם את השאלות הבאות כדי לשפוך אור על הנושא, ולהבין טוב יותר כיצד יש להמשיך את התמיכה. 1 . מהן כל האפשרויות שמיפיתם? 2 . האם מקבל ההחלטות מבין את ההשלכות של כל אחת מן האפשרויות? עד כמה הוא מונע משיקולים רגשיים? 3 . מהם היתרונות והחסרונות של כל אפשרות להחלטה שעומדת בפניו? ? מה הפער הקיים בין כמות היתרונות לכמות החסרונות? 4 . באיזו דרך השתמשתם כדי למצוא את היתרונות והחסרונות ? 5 . כמה אפשרויות הציע מקבל ההחלטות, וכמה את ם הצעתם כתומכים? כמה אפשרויות הציע מקבל ה ה חלטות? באיזו מידה אתם מרגישים שחקרת ם לעומק את היתרונות והחסרונות של כל חלופה, ושמקבל ההחלטות הבין לעומק את האפשרויות הקיימות והשלכותיהן? באיזו מידה היה מקבל ההחלטות שותף פעיל בהעלאת החלופות ו/או בבחינת היתרונות , החסרונות וההשלכות? 6 . באילו דרכים ניתן להשיג את מה שמקבל הה חלטות רוצה? ה. שאלות מכוונ ו ת לשלילת אפשרויות ובחירת ה - אפשרות אם לדעת כם הסיבה לעיכוב מקבל ההחלטות מקבלת ההחלטה וביצועה , הינה קושי בחירת ה אפשרות המועדפת / הטובה / המתאימה ביותר עבורו - אתם מוזמנים לשאול את עצמכם את השאלות הבאות כדי לשפוך אור על הנושא, ולהבין טוב יותר כיצד להמשיך את התמיכה. 1 . אילו אפשרויות נשללו ? למה? 2 . איזו אפשרות נבחרה? למה? איזו החלטה מקבל ההחלטות הכי אהב? האם היה פער מול הבחירה? 3 . אילו שיקולים , לרבות שיקולים רגשיים , היו הכי משמעותיים בקבלת ההחלטה? 4 . האם היו חלופות שלא נשקלו? למה? 5 . איזו החלטה הכי נכונה לדעת כם ? האם יש פער? האם הרגשת ם שמקבל ההחלטות פועל באופן ש עלול לפגוע בו ? אם כן, מה עשית ם? האם היו בחירות של מקבל ההחלטות שהיה ל כם קשה לקבל? מדוע? מה עשית ם? באיזו מי דה את ם מרגישים ששמרתם על האוטונומיה ו על יכולת ההחלטה העצמ א ית של מקבל ההחלטות? מה היה עוזר ל כם לעשות זאת טוב יותר? האם עלו דברים שהם מבחינת כם קו אדום ומעוררים את השאלה האם אתם יכול ים להמשיך בתמיכה?

16 פרק שני - כלי עבודה ללווי התמיכה בקבלת החלטות | שאלון 360 ו. שאלות מכוונ ות לתפקיד ה תומכים במימוש ההחלטה אם לדעתכם הסיבה שמעכבת את מקבל ההחלטות מביצוע ההחלטה הינה קושי במימוש בפועל של ההחלטה - אתם מוזמנים לשאול את עצמכם את השאלות הבאות כדי לשפוך אור על הנושא, ולהבין טוב יותר כיצד להמשיך את התמיכה. 1 . עד כמה מקבל ההחלטות ביקש סיוע במימוש ההחלטה? עד כמה מקבל ההחלטות ביטא את הקושי וביקש מ כם עזרה , ובאיזו מידה זה בא מ כם? 2 . האם בניתם ת ו כנית למימוש ההחלטה? במידה וקיימים חסמים רגשיים, עד כמה התייחסתם גם אליהם? 3 . מי אמור לפעול למימוש ההחלטה? האם מקבל ההחלטות אמור לעשות זאת לבד? האם הוא הביע חשש או הגדיר חסם? האם הוא ביקש עזרה בכך? במידה ויש ל תומכים מעורבות במימוש : מהי חלוקת התפקידים ביניכם? במידה ואין לתומ כים מעורבות במימוש : האם ק יבלתם עדכון בנושא? 4 . באיזו מידה מקבל ההחלטות פעל בהתאם להחלטה? אם במידה מועטה – מה הסיבה לכך ? האם היו חסמים או עיכובים במימוש ההחלטות? מדוע לדעת כם ? כיצד פעלת ם? 5 . אילו פעולות תוכל ו ללמד את מקבל ההחלטות כדי שיוכל ל ממש זאת בעצמו?

17

18 פ רק שלישי - סיפורי מקרה מטרת הסיפורים היא להכיר את האנשים שמאחורי ה מקרה ולשקף את מערכת היחסים הנרקמת בתמיכה ואת האופן בו התמיכה מסייעת לאנשים ומשנה את חייהם . בפרק זה נציג מספר מקרים שיכולים לשפוך אור ולו במעט על הערכים, השליחות והדינאמיקה שמתרחשת ב תהליך התמיכה הניתן במסגרת פיילוט של הפעלת תומכים מתנדבים בקבלת החלטות. פיילוט זה נערך בשותפות האפוטרופוס הכללי וישראל מעבר למוגבלויות בג'וינט ומתבצע על ידי עמותות מרו"ה ומוזאיקה. לפניכם שמונה סיפורים שמראים כל אחד בנפרד וכולם יחד את משמעות התמיכה ואופיי ה. 1 . תמיכה בקשיים רגשיים 2 . תמיכה בהתנהלות כלכלית 3 . תמיכה בסוגיות דיור 4 . תמיכה בעניינים רפואיים 5 . תמיכה בפנייה לגופים שונים לצורך ניהול עניינים כלכליים 6 . תמיכה במיצוי זכויות ובהתנהלות כלכלית 7 . התמודדות עם קשיים רגשי י ם וכלכליים 8 . התמודדות עם מחלה זחלנית (אלצהיימר) וחשש מניצול בכל אחד מסיפורי המקרה נכיר את מקבלי ההחלטות , ו נבין מדוע וכיצד כל א חת ואחד מהם הגיעו למיזם ו מהי התמיכה הנדרשת להם. כמו כן נבין את הקשר עם התומכים - כיצד מתבצעת התמיכה בפועל , באילו תחומים מתמקדת התמיכה ואילו אתגרים מתלווים אליה. קריאה פוריי ה!

19 פרק שלישי - סיפורי מקרה סיפור מקרה ראשון | תמיכה בקשיים רגשיים גלי, בחורה צעירה כבת ,30 מתמודדת נפש. חייכנית וחברותית, רוצה להתקדם ולהתפתח . גלי מתמודדת עם קשיים רגשיים המונעים ממנה להתמיד בעבודה לאורך זמן. יש לה קשר מורכב עם בני משפחתה והמניע לפעולתה הוא לרצות את הסביבה, גם במחיר של פגיעה בצרכיה האישיים. גלי נוהגת לפעול בפזרנות, ניהול כספיה אינו מתנהל כשורה, יש לה חוב גדול וקנסות לגופים שונים. בין גלי למשפח ת ה ומכריה שורר חוסר אמון, ולכן היא ממעטת להיעזר בהם . היא גרה בדיור נתמך ו אמנם מוקפת שם באנשי מקצוע כגון יועצים ומטפלים, אך הם אינם מסייעים לה בהתנהלות הכלכלית ואינם פועלים מול גופים חיצוניים בקהילה. בנוסף, ישנן סוגיות חברתיות שנוגעות לחיים המשותפים בדיור הנתמך שמצריכות גורם ניטרלי ו תומכים מבחוץ. מתאמת הטיפול , עו"ס בהכשרתה וחלק מהצוות בדיור הנתמך, פנתה בבקשה ליזום פגישת מידע כדי לבחון האם המיזם יוכל לקדם את גלי. התמיכה הנדרשת ל גלי קשו רה לעניינים כספיים ובעיקר החזר חובות ל גופים שונים, התייעצות לגבי קשרים מורכבים עם בני המשפחה, ועזרה ב בחירת מקום עבודה שתוכל להתמיד בו למרות מצבה. התומכת שנבחרה לגלי היא חנה, מתגוררת בתל אביב, אלמנה כבת .70 בעלת שמחת חיים, אנרגיות חיוביות וראייה אופטימית, אוהבת אנשים ובילויים. עבד ה בעבר בתפקיד בכיר בבנק , בעלת ניסיון רב בתחום הפיננסי ובהחזר חובות . מעוניינת לעזור למישהי שזקוקה לתמיכה. יש לה זמן פנוי ו היא מרגישה צורך למנוע מצבים של חוב, בדומה לאלו שנחשפה אליהם ב מהלך עבודתה ב בנק. הגיעה למיזם בעקבות חברתה שמתנדבת ב ו והמליצה לה להשתתף בו . גלי וחנ ה בקשר כחצי שנה, אך למתבונן מהצד נדמה כי הן מכירות שנים ארוכות . את תחילת הקשר ב יניהן הן הקדישו להעמקת יחסי אמון ולהיכרות. כיום הן נפגשות פ עם בשבוע בדירתה של גלי, וגלי מרגישה נוח להרים טלפון ל חנ ה בין המפגשים כשהיא צריכה חיזוק או מילה טובה. במהלך התמיכה אפשר לראות ש גלי לומדת בהדרגה לשים גבולות לעצמה ו לחשוב מה טוב עבורה , ופחות מנסה לרצות את בני משפחתה . היא עדיין מתקשה באיתור מקום עבודה קבוע, ולומדת להבין אילו סוגי עבודות פחות מתאימים לה, ואילו כדאי לה לחפש. לעיתים בשעת לחץ היא עדיין פועלת באימפולסיביות ובניגוד להחלטות שקיבלה בהתאם למערכת השיקולים שנבחנה על ידה עם התומכת, אך כיוון שחנה מבינה את הקשיים ש ל גלי , מערכת היחסים ממשיכה להתקיים על בסיס חברי ו נעים של אמון, הבנה, הכוונה וחיבה, כך ש גלי יודעת שיש לה כתובת שתוכל לפנות אליה , כתובת אוהדת, מקבלת, מהימנה, חברית ו בעלת חוכמת חיים .

20 פרק שלישי - סיפורי מקרה סיפור מקרה שני | תמיכה בהתנהלות כלכלית אלי, בחור צעיר כבן ,30 שקט ומופנם , מאובחן על הרצף האוטיסטי בתפקוד גבוה . מוקף בחברים של הוריו הדואגים לו ואוהבים אותו. הוא מתגורר בדיור נתמך , עובד בהייטק , מעוניין לקבל עזרה ומשתף פעולה . אביו נפטר מזמן , ולאחרונה הוא התייתם מא ימו. הוא הורגל שא י מו מנהלת עבורו את ענייניו. לאור המצב החדש אלי נדרש לסיוע בניהול ענייניו הכלכליים. הוא הגיע למיזם ב המלצת אנשי טיפול מהדיור הנתמך שבו הוא מתגורר. לאלי נדרשת בעיקר תמיכה בהתנהלות כלכלית, לרבות השכרת דירה השייכת לו וניהול כספים ש אימו השאירה עבורו . בנוסף, ישנן החלטות שוטפות ה נוגעות לחייו הפרטיים. אלי זקוק לסיוע בניהול חייו החדשים בהיעדר א י מו. הוא נדרש לקבוע את גבולות התמיכה מצד החבריםשל ההוריםשאוהבים אותו, לבצע דברים בעצמו , להתמודד עם דחיית ביצוע פעולות מורכבות ו לטפל בעניינים ש הוא פחות אוהב. הוא נדרש להח ליט עד כמה לשתף את חבריו ואת גורמי הטיפול המלווים אותו בנושאים רגשיים ואישיים החל מ ענייני מקצוע ו דיור ועד ל התייעצות לגבי הענקת מתנה לחברתו. לאלי נבחרו שני תומכים: האחד הוא יוני, מנהל פרויקטים בחו"ל. אדם רציני , יסודי , אחראי, מסור ו משימתי. יוני מקנה לאלי הרגלים של ארגון, סדר, משמעת ועצמאות. חשוב לו מאוד ש אלי יצליח לעשות דברים בעצמו, ולכן פועל איתו באופן שיטתי ו מובנה, ומוודא ש אלי חושב ומבצע את הדברים בכוחות עצמו . התומך השני הוא דוד, גמלאי משרד ר אש הממשלה . רגיש ואיש שיחה נעים וחברותי. דוד מתנדב במיזמים חברתיים נוספים. אוהב ליצור קשר עם אנשים, ומעוניין להקנות למקבל ההחלטות כלים להתמודדות עצמאית בעתיד. הוא הצטרף לאחר שהתברר כי התומך היחיד מבקש שותף לתמיכה היות ונמצא תקופות ממושכות בחו"ל וכן בשל האחריות הרבה והיקפי התמיכה . מאמין בתמיכה רגשית, ובראייה את האדם לפני הכ ול. יוני ודוד נפגשים לסירוגין עם אלי. לכל אחד מהם יש שעת מפגש קבועה עם אלי, שנפגש כל שבוע עם מישהו משניהם לפי סדר. הם משתפים אחד את השני בתוכן הפגישות. יוני פועל במרץ במשך מספר חודשים כדי להסדיר את כל העניינים שנותרו מאז פטירת א ימו של אלי. הוא מנהל מעקב מדוקדק על כל פעילות שמבצע ומקפיד לרשום סיכומי פגישה מסודרים. דוד עוטף את אלי , משוחח איתו ומעניק לו תובנות שיביאו לו תועלת בהמשך . במהלך התמיכה אלי החל לעשות דברים שבעבר נמנע מהם. למשל: להתמודד עם ניהול השכרת דירה ( כולל הפקדת צ'קים) , להתנסות בדברים נוספים מתוך הנחה שיש לו תומכים שיוכל להיעזר בהם במידת הצורך. מאז ש הצטרף למיזם הוא השתפר במספר מיומנויות. הוא מפנים בהדרגה את האופנים של קבלת החלטות כדי לקבל אותן באופן שקול יותר , תוך הבנת המשמעויות שעומדות בבסיס כל החלטה ובדיקת היתרו נות והחסרונות. אלי מעז, והוא גם יוזם ופועל ל מימוש החלטותיו באופן עצמאי. בפועל, אלי הרחיב את מעגל ההתייעצויות שלו - לא רק חברים של ההורים שמאוד רוצים בטובתו, אלא תמיכה ששמה גם את ההתפתחות האישית שלו בראש סדר העדיפויות.

21 פרק שלישי - סיפורי מקרה סיפור מקרה שלישי | תמיכה בסוגיות דיור נחמן הינו אדם מבוגר ה מתגורר בגפו , חייכן ואוהב שיחה. יוצר בקלות קשר עם אנשים , אהוב על האנשים שסביבו , משתף בענייניו, אוהב אמנות וציור. הוא הגיע למיזם עקב צורך דחוף לאתר מקום מגורים חלופי. מתגורר בדירה שאינה בבעלותו ונדרש לפנותה באופן מי ידי. הוא הופנה למיזם באמצעות עובדת סוציאלית המטפלת בו מטעם הרווחה . נחמן התגורר בעבר עם א י מו אך היא נפטרה לפני מספר שנים . הם חיו יחד ודאגו אחד לשני. לאחר פטירתה גיבש סביבו אנשי טיפול, מתנדבים ומספר חברים מהשכונה שאוהבים אותו ודואגים לו. נחמן מסתייע בהם מידי פעם, והם מחבבים אותו ועוזרים בשמחה. לנחמן נדרשת בעיקר תמיכה מיי דית ממוקדת במציאת פתרון דיור מותאם. ככל הנראה בהמשך יידרש סיוע בתחומים נוספים. התומך הנבחר הינו מתן - בחור צעיר , עו"ד ששמע הרצאה בנושא של "קבלת החלטות נתמכת" במסגרת הכשרה לייפוי כוח מתמשך שנערכה מטעם לשכת עורכי הדין. בעקבות ההרצאה פנה וביקש לקחת חלק במיזם. הוא בעל כישרון ייחודי ליצירת קשר משמעותי ומהיר עם אנשים חדשים. המפגשים מתקיימים אחת לשבועיים בביתו של מתן . מידי פעם הם מנהלי ם שיחות טלפוניות. מתן בוחן את אפשרויות הדיור המגוונות כמו למשל שכירת דירה, קניית דירה והשכרתה ובמקביל מציאת מקום מגורים המיועד לאזרחים ותיקים. הוא ממפה את היתרונות והחסרונות הכלכליים והחברתיים של החלופות השונות ומ עביר את המידע אל נחמן על מנת שיוכל לקבל את ההחלטה שתיטיב עמו. בשבועות הראשונים של התמיכה ה תגבש קשר המבוסס על אמון וחיבה. בהדרגה הם החלו לגבש את האפשרויות השונות לגבי דיור, ו החלו לבדוק דירות לרכישה. כבר במפגש הראשון נוצר שיח פתוח וידידותי ואף ש רכז המיזם אפשר לשניהם מספר ימים לחשוב על רעיון התמיכה , הם הודיעו מיד על רצו נם המשותף להתקדם. לאור עניינם המשותף באמנות הם אף בילו יחד בתערוכת ציור בינלאומית.

22 פרק שלישי - סיפורי מקרה סיפור מקרה רביעי | תמיכה בעניינים רפואיים גיא, בחור צעיר ו דעתן כבן 30 . מעוניין לקבוע לעצמו את גורלו אך מוגבל פיסית. לפני כעשור הוא חלה בטרשת נפוצה ומרגיש כלוא בתוף גופו. הושם בבית אבות חרף גילו הצעיר עקב צרכיו הרפואיים. ב ינו ובין אחותו הממונה עליו קיימים חילוקי דעות לגבי ניהול ענייניו, ו לכן נזקק לגורם ניטרלי שיפעל לפי הנחיותיו. מביע רצון לפעול בענייניו אך כמעט ואינו מסוגל לכך עקב מצבו הפיסי. הגיע למיזם באמצעות פנייה של עו"ס שמטפל בענייניו מטעם האגף לשירותי רווחה באזור מקום מגוריו המקורי. נדרש לסיוע בעיקר בניהול עניינים כלכליים ורפואיים. לגיא הוצאות רפואיות כמו למשל רכישת תרופות שנועדו להפחית את עצמת הכאבים עימם מתמודד. בנוסף ישנן הוצאות שוטפות נוספות כמו תשלום עבור הדיור . אחותו מסייעת לו בניהול חשבונותיו , אך יש ביניהם חילוקי דעות בנוגע לתקצוב עבור הוצאות שונות. נזקק לקשר רציף עם בית החולים וע ם גורמי הרפואה הפועלים בבית האבות לקידום ענייניו הרפואיים. התומך הנבחר הינו יהודה, אדם רגיש ומסור , גמלאי משרד ר אש הממשלה . כשפגש את גיא החליט באופן מיידי על התגייסות למשימה , ו לקח במלוא הרצינות את שלל תפקידיו כתומך. הוא פגש את אנשי המקצוע המעורבים בחייו של גיא, כולל הצוות הרפואי מטעם בית החולים ו גורמי הטיפול בבית האבות , ואף נפגש עם חברו הקרוב של גיא ועם אחותו , הדואגים לרווחתו ולצרכיו היומיומיים. הוא פעל להבין את רצונותיו של גיא בתחומים השונים, מיפה את הוצאותיו הכלכלי ות, הבין את מצבו הרפואי והפעולות הנדרשות לצורך קידום מצבו ושיפור איכות חייו. הוא מקדם במקצועיות וביעילות את ענייניו המגוונים של גיא באופן המעורר הערכה רבה. התמיכה מתבצעת באמצעות פגישות קבועות בבית האבות , ובנוסף יצירת קשר עם כל הגורמים המעורבים בחייו של גיא, לרבות בית החולים, חברים ובני משפחה. התמיכה כוללת מיפוי צרכים מידיים ועתידיים של גיא ובחינת האפשרויות לקידומם תוך הצגת המידע לגיא. בנוסף מתבצעת העלאה של סוגיות מורכבות בפני רכז המיזם על מנת שהתמיכה תיעשה בצורה מדויקת ומקצועית תוך שמירה על פרטיותו ורצונותיו של גיא . כך למשל עלתה השאלה ה אם התומך מזדהה עם דרכה של אחותו של גיא ומבין שהיא רוצה בטובתו כדי שיתנהל נכונה בכל הנושא הכספי, ימעט לבזבז וישכיל לחסוך את כספיו בחוכמה. לעיתים גיא בוחר להתנהל עם כספו באופן אחר והד בר מעורר מחלוקות . במקרה זה התקיים שיח משותף יחד עם מנהלי המיזם, והוחלט לעשות בירור נוסף כדי להבין את מידת הנזק שיגרם ל גיא בעקבות התנהלותו . הודגשה בפני יהודה החשיבות לוודא שגיא מבין את המודעות לסיכונים אליהם נחשף עקב החלטותיו. הודגש כי יש ל גיא את החירות לפע ול בהתאם לרצונותיו , אך במקביל הובהר ל יהודה כי אם ההחלטות הן בניגוד מוחלט לערכיו, יש ל ו את האפשרות לבחור האם וכיצד להמשיך בתמיכה. התמיכה מתמקדת ב שיפור תחומים רפואיים וכלכליים . אם למשל יתברר שיש להגביר את מתן הטיפולים הרפואיים, פנייה של גיא בעניין זה לבית האבות , מלווה במידע שקיבל יהודה מבית החולים - תחייב את בית האבות להרחיב את הטיפולים והם יפעלו בהתאם להנחיות. בנושא המשפחתי, יהודה הצליח לפענח את המורכבות שקיימת אצל גיא מול בני המשפחה והחברים, ולשקף ל ו את המשמעויות וההשפעות של הבחירות שלו על חייו.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=